Ładowanie...

Zastosowanie kół łańcuchowych

Przekładnia łańcuchowa to przekładnia mechaniczną cięgnowa wykorzystująca łańcuch w charakterze cięgna. W przekładni łańcuchowej koło zębate (łańcuchowe) zazębia się z elementami łańcucha, dzięki czemu dochodzi do przeniesienia napędu. Łańcuchy mogą być bardzo różne, co przekłada się na zróżnicowanie kół łańcuchowych.

Sprawia to, że możliwe jest zastosowanie przekładni łańcuchowych na bardzo różnych polach w przemyśle i na rynku konsumenckich. Ich podstawowe zastosowanie to jednak przemysł, ponieważ stworzone są do przenoszenia dużych obciążeń oraz do obsługi wolnobieżnych mechanizmów. Ważnym miejscem ich zastosowania są także napędy motocykli i rowerów. W tym wypadku jednak mamy do czynienia z łańcuchami drabinkowymi, dzięki którym możliwe jest zmniejszenie hałasu oraz podniesienie bezpiecznej prędkości kół.

Zalety i wady

Za największą zaletę przekładni łańcuchowych uchodzi fakt ich pracy bez poślizgu. Łańcuch z kołem zazębiają się efektywnie, dzięki czemu możliwe jest zachowanie stałego przełożenia przekładni, co oznacza podtrzymanie wysokiej sprawności. Znaczenie ma to przede wszystkim w sytuacjach, gdzie pojawiają się duże obciążenia i istnieje potrzeba łagodzenia uderzeń i szarpnięć. Większa sztywność takiego napędu sprawia, że łożyska i wały są obciążone w mniejszym stopniu, zdecydowanie mniejszym od przekładni pasowych.

Niewątpliwą wadą przekładni łańcuchowej jest jej nierównomierna praca spowodowana osiadaniem łańcucha. Jest to jednak problem dotykający tylko przekładni wykorzystujących łańcuch pierścieniowy. Wszystkie przekładnie powinny być często smarowane, ponieważ muszą się mierzyć z silnym tarciem. W przekładni łańcuchowej niemożliwa jest także zmiana kierunku ruchu, która wymagałaby silnego szarpnięcia łańcucha.

Koła łańcuchowe

Typy łańcuchów wykorzystywanych w przekładniach łańcuchowych

W przekładniach łańcuchowych wykorzystuje się łańcuchy drabinkowe, zębate oraz pierścieniowe. Różni je budowa, a wybór pomiędzy łańcuchami dokonywany jest w oparciu o przeznaczenie przekładni, prędkości jej pracy oraz do obciążeń. Ważne są też kwestie związane z wymaganiami wobec konserwacji różnych rodzajów łańcuchów, zwłaszcza w nietypowych warunkach pracy.

Łańcuchy drabinkowe wykorzystywane są głównie jako cięgna dźwigniowe i czasami także jako cięgna napędowe. Nie nadają się do zastosowań wymagających dużej prędkości. Trzy podtypy łańcuchów drabinkowych, łańcuchy sworzniowe, tulejkowe oraz rolkowe, dostępne są w wersjach pojedynczych, podwójnych i wielokrotnych. Łańcuchy sworzniowe są częścią grupy łańcuchów drabinkowych. Ich podstawową wadą jest niska trwałość, przez co uważa się je za ekonomiczny zamiennik w przekładniach z niskim obciążeniem.

Łańcuchy tulejkowe zbudowane są z płytek i sworzni. Znajdują zastosowanie w maszynach wolnobieżnych, które nie rozpędzają się zbyt mocno. Nie ma w nich rolki, więc przy dużych prędkościach szybko się zużywają.

W łańcuchach rolkowych mamy płytki, sworznie-tuleje oraz specjalne rolki. Mogą być dwu- lub kilku-rzędowe. Istnieje możliwość ich dowolnego łączenia na sworzniach. Są bardzo wytrzymałe.

Konserwacja

W przypadku przekładni łańcuchowych nieodzowna jest ustawiczna konserwacja oraz smarowanie. Zmusza nas do tego fakt ciągłego poruszania się łańcuchów w kołach zębatych. Samo koło także musi być smarowane w miejscu jego osadzenia w wale. Niezbędne jest ponadto sprawdzanie poziomu napięcia na cięgnie. Brak konserwacji prowadzi do wzrostu ryzyka zerwania łańcucha. Do smarowania należy wykorzystywać smary łagodzące tarcie.

Zobacz
TOP